Park Berg en Bos, Apeldoorn

Park Berg en Bos, Apeldoorn
Prachtig uitzicht op park Berg en Bos

zaterdag 16 november 2013

Fallkirk Wheel


Travel journal 2010, day 5.
(Nederlandse tekst onderaan / Dutch text below)
 
Wednesday, March 24, 2010; Fall Kirk Wheel.
It is cloudy and rainy all day. At 10 am we get in the car and we go to Falkirk Wheel. That is a special kind of lock, a boat lift. We park on a large, almost empty parking lot. As we walk towards the building, we see the big wheel above the trees. I can not yet imagine how that works.
Closer we see a large sloping glass roof near the boat lift. Entered into the building, we see that under the glass roof has a restaurant. From the restaurant you can very nicely see how it is carried out with the boat lift. We've got all the time while we eat and drink. The boat lift spans a height of about 33 meters between upland and lowland canal. The counterweight is also a boat lift and therefore requires very little energy, also little water is lost. Especially when you compare it with the lock system in 11 steps what was before the war. This new wheel is opened only in 2002 and still in development, plans for extensions are ready. It is part of a much larger project which is to promote tourism in the region. On the walls is all this explained by large clear signs.
As we step into the canal boat it is just going to rain. The boat is fully covered so we are dry, but it is a pity for the pictures. While the guide explains what is happening, we sail in the elevator tray. The elevator tray is closed for water from the low channel and while our side goes up, on the other side a similar elevator tray goes down. At the top is the closure for channel water removed and we can sail in the high channel.
The view is nice at that height, as far as you can see through the rain-windows. The channel is quite narrow. The canal boats are built as narrow that they can sail into the canals. We go through a tunnel under a road, which was a condition that the project had to meet. After the tunnel there is a broader water to reverse. Here we see a normal lock gate, part of a future expansion project. We go back through the tunnel, a short channel, in the elevator tray, so down again and then off again.
After a visit to the Tesco for necessary shopping, we go home happy.

Wikipedia about Falkirk Wheel.
Website of Falkirk Wheel.
Youtube about Falkirk Wheel (1 minute).



2010 03 24 Arrival at Falkirk Wheel.
 
 
2010 03 24 Scale model of Falkirk Wheel.
 
 
2010 03 24 Just boarded the canal boat.
 
 
2010 03 24 We go up to the top.
 
 
2010 03 24 View from above.
 
 
2010 03 24 Scrapbook.


Nederlandse tekst.
Reisdagboek 2010, dag 5.
 
Woensdag 24 maart 2010; Fallkirk Wheel.
Het is bewolkt en regenachtig, de hele dag. Tegen 10 uur stappen we in de auto en gaan we op weg naar Falkirk Wheel. Dat is een bijzonder soort sluis, meer een bootlift. We parkeren op een groot, nog bijna leeg parkeerterrein. Als we naar het gebouw toe lopen, zien we eerst al het grote Wheel boven de bomen uitsteken. Ik kan me er nog geen voorstelling van maken hoe dat nou in elkaar steekt.
Dichterbij zien we een groot schuin glazen dak er vlakbij. Binnen gekomen, zien we dat in het gedeelte onder dat glazen dak een restaurant is. Vanuit het restaurant kun je heel mooi zien hoe het in z’n werk gaat met die bootlift. We hebben daar alle tijd voor terwijl we er wat eten en drinken. De bootlift overbrugt een hoogte van ca 33 meter tussen een hooggelegen en een laaggelegen kanaal. Het tegenwicht is ook een bootlift en daardoor vraagt het heel weinig energie; ook gaat er weinig water verloren. Zeker als je dit vergelijkt met het sluizenstelsel in 11 trappen wat er voor de oorlog was. Dit nieuwe Wheel is pas in 2002 geopend en nog steeds in ontwikkeling; plannen voor uitbreidingen liggen al klaar. Het is onderdeel van een veel groter project wat het toerisme in de regio moet bevorderen. Aan de wanden wordt een en ander uitgelegd middels grote duidelijke borden.
Er is uiteraard ook een souvenirwinkel. We kijken daar rond terwijl we op de volgende rondvaart wachten. Ik scoor er een pin, een coaster en een geschiedenisboek voor kinderen, over Schotland.
Als we in de rondvaartboot stappen is het net gaan regenen. De boot is geheel overkapt dus zitten we droog, maar het is wel jammer voor de foto’s. Van beregende ramen worden de foto’s niet interessanter. Terwijl de gids uitlegt wat er allemaal gebeurd, varen we de liftbak in. De liftbak wordt afgesloten voor water uit het lage kanaal en terwijl onze kant omhoog gaat, gaat er aan de andere kant een zelfde liftbak naar beneden. Boven aangekomen wordt de afsluiting voor kanaalwater verwijderd en kunnen we het hoge kanaal invaren.
Het uitzicht is op die hoogte wel leuk, voor zover je wat kan zien door de beregende ramen. Het kanaal is nogal smal. Er zijn speciale kanaalboten gebouwd die zo smal zijn dat ze van het Wheel gebruik kunnen maken. We gaan door een tunnel onder een autoweg door; dat was een voorwaarde waaraan dit project moest voldoen. Na de tunnel is er een breder water om te keren. Daar zien we nog een normale sluisdeur, onderdeel van een komende uitbreiding van het project. We gaan weer terug door de tunnel, klein stukje kanaal, de liftbak in en zo weer naar beneden en dan weer uitstappen.
We zijn weer toe aan wat drinken. Eerst even wat ansichtkaarten en postzegels kopen in de winkel, dan kunnen we drinken en schrijven in het restaurant. Na nog een bezoek aan de Tesco voor de noodzakelijke boodschappen, rijden we tevreden naar huis.
Wikipedia over Falkirk Wheel.
Fotowebsite over Falkirk Wheel.
Youtube filmpje over Falkirk Wheel.

 
 

Geen opmerkingen: